Letstogether Babes :)

Teman Melangkah

Wednesday 19 October 2011

Cabut Kepala Letak Tepi


Salam Semua..hope ari ni adelah hari yg terindah untuk korang semua. Well arini aku tak ade mood sangat. Dari semalam perut aku rase tak selesa jer. Dah tu pagi ni bangun tido kepala rase berat sangat. Takkan nak mc lagi kot..tercemar la reputation aku sebagai pekerja cemerlang gemilang n terbilang kat RAPID KL ni...haha..puihhhhh..boleh muntah darah kalo boss aku bace ni.

Ni kat ofis aku rase macam nak tercabut kepala..grrrr...sakit kot kene migrain. Tahu ke ape itu migrain?? Migrain tu sejenis sakit kepala yg selalunye menyerang sebelah sisi kepala sahaja. Rase sakit sangat dari leher n kadang2 mata. Memang menderita la kalo kene migrain nih. Aku dari form 3 dah diserang migrain ni.

Banyak faktor2 penyebab migrain ni:

* Perubahan hormon dalam tubuh macam sebelum period

* Perubahan cuaca. Contoh dari cuaca sejuk (dalam aircond) ke cuaca panas . Ni memang selalu kene kat aku la kan...

* Pemakanan. Pesakit migrain tidak digalakkan untuk makan makanan berkeju, kafein ,coklat n makanan yg mempunyai perisa makanan tambahan macam ajinamoto.

* Kurang rehat atau kurang tido.

* Terlalu lame mengadap pc/laptop.
*******************************************************


Tu jela yg selalu jadi punca migrain nih. Macam aku selalunya kalo kene migrain nih aku mesti nak tido. After tido insyaallah akan lega..kalo tak lega gak baru aku akan amik pain killer. Heeee...tapi tak digalakkan untuk selalu sangat bergantung pada ubat yer. Tahu je la ubat tu kan dadah..lame2 akan menyebabkan effect lain pulak pada tubuh kita. Selain tuh kalo diserang migrain korang gi la mandi n syampu rambut guna syampu ice cool..huuu..lege n sejuk je kepala ni kan..

Ok...sekian saje untuk hari ni..dah ok akan ku update lagi..sekarang mahu rehat...chau chin chau...:)

No comments:

Post a Comment