Letstogether Babes :)

Teman Melangkah

Monday 12 March 2012

Dilarang makan lolipop, BAHAYE!


KUALA LUMPUR - Kerajaan mengenakan larangan bagi kemasukan sejenis gula-gula lolipop kerana dipercayai mengandungi bahan kimia berbahaya, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai semalam.Beliau berkata, pihak kementerian telah pun meningkatkan kawalan di pintu masuk negara untuk menghalang kemasukan lolipop pendafluor itu.

"Bahan itu kini diletakkan pada tahap 5 iaitu pengimportannya diletakkan di bawah syarat kebenaran sebelum diletakkan pada tahap 6 iaitu gula-gula berkenaan langsung tidak dibenarkan dibawa masuk," katanya selepas merasmikan Karnival Kesihatan Jom Sihat di Kolej Tunku Abdul Rahman di sini semalam.Beliau percaya lolipop itu dibawa masuk dari luar negara kerana serbuan pihak penguat kuasa di alamat pengeluar yang tertera pada pembungkus gula-gula tersebut didapati palsu.

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) baru-baru ini menggesa kerajaan mengharamkan penjualan gula-gula lolipop pendafluor kerana didakwa mengandungi bahan kimia berbahaya.Presidennya, S. M. Mohamed Idris berkata, bahan kimia yang terkandung pada batang pendafluor itu sangat berbahaya tetapi ia menjadi kegilaan kanak-kanak.

sumber: Kosmo

 

Zaman sekarang ni lolipop pun bahaya, siap ade bahan kimia berbahaya lagi tu.Menurut berita harian pulak, batang lolipop itu mengandungi bahan kimia seperti ftalat dan Poly aromatic carbon (PAH). If korang nak tau PAH tu digunakan dalam industri untuk mencairkan cat dan ia boleh menyebabkan kanser jugak. Pergghhh..aku rase dulu2 punye gula2 n jajan selamat je. Memang patot la diharamkan terus lolipop ni daripada dijual di Malaysia. So, pada sesape yang ade anak2, please awasi ape yang anak korang makan. Sayangilah anak2 korang ye..biar dia menangis tak dapat makan bende2 macam ni, jangan kite yang menangis kehilangan nyawa anak :)

14 comments:

  1. nasib la x minat ngan tak suka lolipop ni.. ;)

    ReplyDelete
  2. fuhhh...dulu saintis xramai....skang dh ramai...so, they find wats gud and wats bad..

    ReplyDelete
  3. thanx for info,

    seb baik my Aisha x suka ngan gula2, actually x pandai makan lagik n moga2 dia trus x suka ngan gula2 jenis apa pon macam aku.. haha

    ReplyDelete
  4. thanks sharing...Sayangilah anak2 korang ye..biar dia menangis tak dapat makan bende2 macam ni, jangan kite yang menangis kehilangan nyawa anak :)I LIKE

    ReplyDelete
  5. syukur lar tak suka makan lolipop.. hewhew

    ReplyDelete
  6. ishh kalau yang dah termakan tu camne ye

    ReplyDelete
  7. bahaya betul makanan zaman sekarang ni. nasib baik dah benti makan gule2 sume tu.

    ReplyDelete
  8. skang ni banyak makanan yg bahaya..dulu kita tak tau..skang supplier fikir nak untung je~~

    ReplyDelete
  9. zaman bebudak dulu layan la lolipop.tp time tu xde pun lampu2.
    haha skng mmg x..apasal makanan pun makin bahaya niii -.-

    ReplyDelete
  10. xyah la makan lolipop2 ni.......dah la bahaya,,manis plak tu..

    ReplyDelete
  11. Alamak..tu antara favourite saya :-)

    ReplyDelete
  12. mmg tak makan pon SEBAB tak suka menda manis :)

    ReplyDelete