Letstogether Babes :)

Teman Melangkah

Friday 2 March 2012

Jangan membazir makanan

 

Cube korang teka berapa umur budak dalam gambar kat atas? Mule2 aku tengok gambar ni aku bayangkan yang budak ni adelah dalam beberapa bulan..tapi rupe2 nye budak ni berusia 2 tahun dan hanye mempunyai berat sebanyak 5 kg. Ya Allah sedihnye aku tengok penderitaan kanak2 di India.  Bukan dia sorang je yang macam ni tapi ramai lagi. Dorang jadi kurus kering macam ni disebabkan kekurangan makanan, bile dah kekurangan makanan jadila kekurangan zat.Bayangkan betapa teruknye keadaan miskin di India, sampaikan keadaan klinik pun menyedihkan dengan keadaan klinik yang usang, kurang peralatan, kurang sumber ubat dan tenaga elektrik yang selalu terputus.

Kebanyakan kanak-kanak malang itu datang daripada keluarga yang berada bawah garis kemiskinan dan buta huruf seperti puak atau golongan berkasta rendah. Ibu-ibu di situ juga tidak dibesarkan dengan sempurna, dipaksa kahwin muda sebaik sahaja mencapai akil baligh dan melahirkan bayi yang tidak cukup berat badan serta imunisasi lemah.Mereka tidak menyusu bayi-bayi mereka dengan susu badan sebaliknya mereka memberikan susu kerbau yang tercemar dengan air mendorong anak mereka mengalami cirit-birit sekali gus menyukarkan penyerapan zat makanan. Kadang2 aku pelik la negara India ni, kalo kaya, kaya sangat2..dan kalo miskin, miskin sangat..tak seimbang betul.

Bersyukur sangat kite duduk di Malaysia, tapi the moral of story adelah..jangan le kite membazir makanan sesuke ati, sebab kat tempat lain ramai lagi yang terseksa sebab kekurangan makanan. Kadang2 aku sendiri tak terlepas daripada pembaziran makanan.

Notakaki: Tak sabar nak balik kampung malam ni...naik ETS..sape nak ikut?? hihi

8 comments:

  1. sedih tgk...kita patut bersyukur dgn apa yg kita ada...jujur sy ckp kdg2 mknan membazir jgk..huhuu

    ReplyDelete
  2. nak ikut!!

    kat Malaysia sebenarnya dah lebih makanan.. Syukur Alhamdulillah.. jadi warganegara Malaysia..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah, setakat ni kat sini meriah dengan makanan... moga diri ini tidak alpa dengan rezeki yang diberikan.. ameen

    ReplyDelete
  4. bsyukur dgn rzki yg msh ada ni.. :)

    ReplyDelete
  5. dalam 3 hari tp kalau 22hb boleh je..sbb mgu ni xsempt...buat psiapan rumah ada kenduri..nti add zaza kt fb https://www.facebook.com/zalehanur.iman utk bincang :)

    ReplyDelete