Letstogether Babes :)

Teman Melangkah

Thursday, 24 May 2012

Khasiat bawang putih.

Salam semua...

Hai u oll, mak jemah datang lagi. Kali ni nak share dengan korang tentang khasiat bawang putih. Korang makan tak bawang putih? kadang2 bawah putih ni adelah penyedap rase pada masakan gak.Tapi janganle korang bantai sebiji bawang putih dalam masakan yang sikit. Pergghhh. Opss..jom tengok pe khasiat bawang putih. Cekidauttt...



Mengurangkan kadar kolestrol
Tahukah anda semua wahai wanita2 sekalian dengan mengunakan bawang putih dalam masakan dan memakan bawang putih, kite dapat menurunkan kadar kolestrol dalam badan jika diambil dalam jangka masa panjang. So, hasilnya dapatla badan yang sihat, kurus dan ramping. 

Anti Tumor
Tahukah korang semua bahawa khasiat bawang putih adalah 2 kali ganda lebih baik dari ginseng. 'Germanium' yang terkandung dalam bawang putih dapat merawat kesan lecur, penyakit radiasi, kanser, penyakit jantung dan bertindak sebagai anti tumor pada haiwan.


Melambatkan proses penuaan
Tahukah anda bahawa bawang putih gak dapat melambatkan proses penuaan, disam[ing kite pakai masker every week, bawang putih pun bagus gak. hihi. Wajah akan kelihatan lebih muda tidak setanding dengan usia.

Mengurangkan stress
Korang stress? stress dengan kerja, jem, masalah2 peribadi? Amalkan pemakanan bawang putih dalam masakan kerana antara kebaikan bawang putih adelah dapat kurangkan stress.

Mengelakkan kanser perut
Penggunaan bawang putih dapat mengelakkan dan mengurangkan risiko daripada mendapat penyakit kanser perut. Ini adelah kerana bawang putih menghalang nitrat diet daripada menjadi sel kanser.

Terhindar dari serangan penyakit jantung
Di samping dapat kurangkan kolestrol, bawang putih jugak dapat kurangkan risiko kite dari terkene serangan jantung. Sekarang ni serangan jantung dah tak mengenal usia, umur muda pun dah boleh dapat seranagn sakit jantung. So, mencegah adalah lebih baik daripada merawat.

13 comments:

  1. ye ke...menarik ni..baru sy tau

    ReplyDelete
  2. Suka bawang putih goreng..

    Tp penah makan bawang putih bakar selama sebulan- aDOUII PERIT RASA TEKAK :)

    ReplyDelete
  3. byk khasiat rupanya......
    patutler chinese food mesti ada bwg putih jer.....

    ReplyDelete
  4. salam kenal..:)
    bwg putih juga dpt menghilangkan kahak yg menyebabkan penyakit lupa...

    http://sweethurlzlovecat.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. hbt khasiat bwg putih ni ek..tp tak gemor leeeee

    ReplyDelete
  6. bawang memang bagus... tappi nak mkan nya alahai.. berbau plak tuh huhu

    ReplyDelete
  7. bwg putih mmg bagusss..antiseptik semulajadi..


    kalau org ada bnyk jerawat makan bwg putih tp potong kecik-kecik la..kalau sebijik perghhh hehe


    p/s: sori lmbt jengah..internet kena block smalam

    ReplyDelete
  8. banyak khasiat, tp saya tak suka sangat bawang..huhu~~

    ReplyDelete
  9. banyak kan khasit bawang,, tapi bawang putih jijah tak suka...huhuhu

    ReplyDelete
  10. byknya khasiat bawang putih..tp kita x suka bwg putih..

    ReplyDelete
  11. wah tenkiu mak jemah...lpas ni bwang merah plak tau...hihi

    ReplyDelete
  12. Good info.. anyway, i love Garlic bread :D. super duper yummy

    ReplyDelete