Letstogether Babes :)

Teman Melangkah

Thursday 21 July 2011

Pembeli Belah yang berjaya

Hello u all…
Actually entry kali nih aku nak share sikit cara-cara nak jadi pembeli belah yg berjaya. Kenape eh aku wat entry nih…sebabnya aku nih memang kuat shopping and sebelum ni aku memang boros. Tapi semenjak dua menjak ni aku kene buat planning untuk shopping. Hello shopping pun perlu planning tau..Tak kan ko nak redah je shopping complex tuh. Kalau gaji aku 5ribu sebulan tak ape lah jugak kalau aku nak redah jer..So ape cara aku nak jimat tapi boleh shopping gak…haaaa…meh kak jemah nak share tips nyer.

Buat list
Tak ramai yg suka buat list nih. Tapi aku suka coz senang nak manage barang ape yg PERLU dibeli, or barang mane yg KURANG PERLU dibeli.  Contohnye, setiap bulan aku akan make sure aku akan beli satu barang. Bukan ape, penat aku keje bile dah dapat gaji aku kene lah hargai diri aku. So, before aku shopping aku akan buat list bulan ni ape patot aku beli. If bulan lepas aku dah beli kasut, bulan ni aku akan beli baju pulak. Tapi aku dah stop beli beg coz aku dah ade banyak sgt beg. Haha…
And then korang pandai2 la ikut list tuh. Jangan la dah wat list bukan main panjang berjela macam rambut kak limah, tapi ko shopping ikut list kepala hotak ko jer.

Shopping sorang2
Haaaaa…cara ni memang pelik sikit, tapi hakikatnya aku memang tak suka gi shopping ramai2 especially ngan geng2 mak jemah. Adoiii, bukan ape…bila kita dah shopping ngan kawan2  kita akan terpengaruh nak bershopping lebih dari dorang shopping. Jap gi dia cakap beg tu lawa, aku pun mule la nak beli…So, ape yg aku buat? Aku suka gi shopping sorang2…Tak kesah la gi Times ke, pyramid ke, Mid ke, tapi aku memang suka pegi sorang2. If dengan kawan2 , aku lg suke lepak2 or juz jalan2 cuci mate kak jemah yg dah rabun nih.

Jangan bawak credit card
Ok tips ni untuk mereka yg ade credit card. Tapi aku tak ade pun credit card. Tak kuasa aku nak pakai credit card, nanti hutang aku melambung pastu mail lambung cari aku pulak. Pada sesiapa yg gune credit card is more better if korang tinggalkan credit crad tu kat rumah. Pada aku credit card tu tak sesuai untuk dibawa bershopping. Nanti korang terlebih belanja sudaaaaa….jap gi beli seluar dalam pun nak swipe card credit…melampau kan.

Makan sebelum gi shopping
Bagi yg kuat makan cam aku nih, aku nasihat kan korang untuk makan dulu sebelum kuar shopping. Bukan ape, kang kalo dari pagi ko kuar shopping memang cukupla makanan ko ari tu (makan pagi, lunch n dinner). Dah tu asik nak menyinggah fast food jer, kalo dalam shopping complex tuh ade warong pak leman tak ape la jugak. Kalau korang makan dulu kat rumah at least jimat lah sikit kan kos korang hari tuh.

Beli barang yang menjimatkan
Aku ni manusia yg tak penah kesah dengan barang2 brand. Pada aku kalau bende tu nampak cantik n harga ok, aku akan beli.  Actually start dari tahun nih aku sangat suke shopping kat butik BRAND OUTLET kat Sunway Pyramid. Sebabnye baju2 kat situ sangat2 lah berbaloi kalau kite beli. Aku akan beli baju yg ade promotion “Buy 3 shirt with RM50” …berbaloi kan. And tshirt dia memang tahan lame. Kalau baju kerja or seluar kerja pun aku akan beli kat sini coz kalau beli sepasang kemeja, harge dia Rm69.90, tapi if korang beli 2 pasang kemeja korang hanya perlu bayar dengan harga RM100 jer. Berbaloi kan.. At least bulan depan korang tak payah dah la beli baju. And aku lagi suke pegi ke carefour or tesco coz giant dah mahal lah.

Guna bakul, bukan troli 
Kenapa kene guna bakul? coz kalau kita guna bakul ruang untuk isi barang2 ada lah terhad n kita rase susah nak bawak kalu berat2. Tapi kalau korang gune troli tu, korang memang akan isi sampai troli tu penuh. Selagi tak tawaf tesco tuh dengan troli sebanyak 10 kali memang la tak sah kan. So, aku nak mencadangkan kite hapuskan troli.! Hahaha..melampau bangat nih.

Haaaaa…itu saje tips dari aku untuk korang. Cara korang aku tak tahu lah macam mane kan… tak kesah la macam mane pun cara korang, yang penting kite harus lah bijak berbelanja. Jangan nampak je bergaya n mewah, tapi poket kosong…that is not good ok….:)

No comments:

Post a Comment