Letstogether Babes :)

Teman Melangkah

Tuesday 2 August 2011

Mengantuk siottttt...

Hari ni dah hari kedua berpuasa kan...Erm, semalam first day puasa..tak best lah..
First day puasa dah dapat dugaan n ujian da ALLAH. Sabar je lahhhh....

Hari ni second day ok la sikit, tapi satu je masalah aku bulan pose ni..hihi..aku memang tak boleh tahan mengantuk. Mengantuk gile2 laaa...sampai aku curi2 tido kat ofis..siap gilir2 tido ngan partner  keje aku. Aku tido dulu pastu dia plak tido. Perghhh..ni kalo bos aku tau lah perangai kitorang mcam ni mesti dia rase nak terjun bangunan rapid nih..haaaa

Kenape yer kite mengantuk di bulan puasa??? Erm...yang aku pasti kite mengantuk disebabkan 2 faktor utama nih:

* Waktu tido: Bila bulan puasa ni waktu tido kita semua akan berubah. Betul x? kalau bukan bulan puasa pukul 3 or 4 pagi tu mesti kite ngah nyenyak tidoo..siap ade yg ngah wat peta kat bantal lagi...haha.Tapi bulan puasa ni kite akan bangun awal untuk bersahur. Actually ade tips nak bg korang n aku tak mengantuk sangat.. Kite digalakkan bersahur time dah penghujung imsak. Tapi janganlah hujung sangat, tu namenya di hujung tanduk...haha. Dalam kul 4 sengah tu boleh la bangun sahur n then after sahur jangan tido balik. Coz nanti akan menyebabkan perut tak selesa n akan lebih mengantuk.

* Pemakanan: Ok, pemakanan ni sangat lah penting. Waktu bersahur tu kite digalakkan amik pemakan yg sihat n tak terlalu berat. Macam aku, aku lebih selesa makan roti cecah milo panas..perghh...sedapnyer. Hehe..tak pun aku makan oat, nestum, kurma or buah buahan..Tapi yg peliknye aku tak kurus2 pun lagi. Hehe..kadang2 aku melantak gak nasi.


Ok lah sekian saje ceramah kesihatan dari doktor Jemah ari nih...jage kesihatan ye u all...yezza selamat berpuasa semua....:)

No comments:

Post a Comment