Letstogether Babes :)

Teman Melangkah

Tuesday 7 February 2012

8 KESALAHAN buat wanita kurang menarik


1) Pemerah Pipi terlalu tebal

Makeup tu memang penyeri wajah, especially untuk perempuan yang bekerja. Tapi makesure jangan pakai blusher terlalu tebal sampai dah nampak macam opera cina. Makeup simple2 kan ok..nampak manis jer. Bagi yang berkulit cerah, make sure pilih warne yang natural ok. Supaya tak nampak terlalu merah.


2) Baju terlalu kecil/ besar

Pemilihan baju adelah penting coz ia mempengaruhi penampilan kite sebagai manusia. Sering kali kite tengok orang yang berbadan besar memakai baju terlalu kecil dan yang berbadan kecil memakai baju yang bersaiz besar. Makesure kite memilih baju berdasarkan saiz yang betul mengikut cutting badan kite. Takdela nampak macam sarung nangka je nanti..:P


3) Kasut yang salah atau usang

Pada aku kasut adelah aspek yang penting dalam gaya seseorang. Pemilihan kasut haruslah sesuai mengikut majlis, keadaan, jenis kerja dan waktu yang sesuai. Contohnye jika kite bekerja diluar adelah lebih baik memakai kasut yang tidak terlalu tinggi, dan jika kite pergi menghadiri sesutu majlis adelah lebih sesuai untuk memakai high heel. Sesetengah wanita terlalu setia pada kasut yang dia suka sampai gi mane2 pun kalo boleh nak sarung kasut yang same je...**actually aku yang macam tu.


4) Beg tangan ketinggalan zaman

Pemilihan dan pemakaian beg tangan yang ketinggalan zaman ni akan menyebabkan penampilan kite nampak lebih tua dan kurang keyakinan diri. Is better if kite boleh memakai beg tangan yang lebih up to date mengikut fesyen2 terbaru supaya penampilan kita nampak lebih muda dan nampak lebih yakin dalam berfesyen.


5) Rambut tidak rapi

Bagi yang freehair adelah sangat penting untuk korang menjaga rambut ye. Jangan la keluar rumah tapi rambut macam baru dilanda ribut, serabai abis. Rambut tu kan mahkota wanita. So, sebelum keluar makesure yang rambut kite kemas dan rapi. Bagi yang bertudung pula adelah lebih baik untuk merapikan tudung sebelum keluar.



6) Pakaian tidak sesuai usia

Pemakaian haruslah mengikut kesesuaian usia kita. Jangan la yang muda remaja nak pakai macam wanita 30an, dan yang tua pakai macam muda remaja. Peningkatan usia tak bermaksud kite tak boleh bergaya, tapi kite harus bijak mengenakan pakaian mengikut kesesuian umur.


7) Terlalu setia pada jenama tertentu

Sesetengah wanita terlalu setia pada jenama2 yang mereka selesa sampaikan mereka memakai jenama yang sama dari atas sampai ke bawah. Sometime kite kene bijak suai padankan jenama2 tertentu mengikut gaya yang sesuai. 

8) Penggunaan warna yang tidak sesuai 

Pemilihan warna adelah penting mengikut warna kulit kite. Sometime aku pun takut gak nak pakai warna2 yang terang coz aku bukanla kategori wanita yang berkulit cerah. Tapi yang penting kene pandai suai padan. Janganla dari atas sampai bawah pakai warna yang same.




Notakaki: Menjadi perempuan ni memang susah kan coz kene jage penampilan setiap mase dan kene bijak bergaya. Peringatan untuk semua, nak bergaya or cantik kite tetap kene jage batasan sebagai wanita muslim.. Tapikan dari dulu sampai sekarang aku sangat suke dengan gaya Liyana Jasmay..dia bijak bergaya n berfesyen. 





3 comments:

  1. kenapa ade Liyana Jasmay di akhir rancangan? itu contoh terbaik ke?

    ReplyDelete
  2. haaa! yang no 1 tu memang kena btol.
    xpaham btol kenapa kadang2 pompuan letak tebal sgt kat pipi tu...mcm clown doh...serius.jgnlah marah ea,tp kiteorang laki suke buat lawak pasal pompuan yang letak tebal sgt kat pipi tu.
    heheeh XD

    ReplyDelete
  3. bab kasut tuh problem.hahaha...spsg dh rm50+..nk beli banyak2..mmg x ah..so stia je la.hihihi

    ReplyDelete